Project: De Maaslijn

Hermans Civiel Project de Maaslijn

Een betere verbinding voor de toekomst

Vanaf 2024 tot 2028 wordt gewerkt aan het betrouwbaarder en duurzamer maken van de Maaslijn, de spoorverbinding tussen Nijmegen en Roermond. In samenwerking met de provincies Limburg, Noord-Brabant en Gelderland, evenals het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en ProRail, wordt de Maaslijn geëlektrificeerd en deels verdubbeld. Dit betekent een snellere, efficiëntere en duurzamere treinverbinding voor reizigers.

  • Elektrificatie: De gehele Maaslijn krijgt een bovenleiding, waardoor elektrische treinen ingezet kunnen worden.
  • Spoorverdubbeling: Op vier deeltracés wordt een extra spoor aangelegd voor een betrouwbaardere dienstregeling.
  • Betere infrastructuur: Bochten worden ruimer gemaakt om snelheid te behouden en overwegveiligheid wordt verbeterd.

Voor het project OML Maaslijn verzorgt Hermans Civiel B.V. namens Hamer Infra de projectleiding van de Grond-, Weg- en Waterbouw. Dit uitdagende project vraagt om expertise en een oplossingsgerichte aanpak, waarin Hermans Civiel een cruciale bijdrage levert.

Onze bijdrage

Hermans Civiel begeleidt het ontwerpproces om op praktische, kwalitatief sterke en kostenefficiënte oplossingen aan te sturen. Dankzij onze ervaring uit de praktijk zorgen we ervoor dat tekeningen helder en uitvoerbaar zijn, zodat de uitvoering zonder fouten of onzekerheden kan plaatsvinden.

Daarnaast stellen we gedetailleerde faseringen en planningen op voor het GWW-werk, zowel tijdens als buiten de buitendienststellingen. We coördineren de inkoop van materialen en regelen de inzet van onderaannemers, machinisten, straatmakers en grondwerkers. Ook beheren we de grondstromen binnen het project en dragen we zorg voor diverse civieltechnische werkzaamheden, waaronder:

  • Grondwerk aan schouwpaden en taluds
  • Grond- en ballastwerk bij spoorverdubbelingen
  • (Her)inrichting van perrons
  • Grond- en infrawerk voor tien onderstations en relaishuizen, inclusief toegangswegen
  • Aanleg en aanpassing van duikers en faunapassages die het spoor kruisen

Een project van deze omvang vereist nauwe afstemming met diverse partijen. Wij coördineren de werkzaamheden met andere disciplines binnen Hamer en Swietelsky Rail Benelux, zoals Spoorbouw, Bovenleidingen, Kabels en Leidingen en Seinwezen. Daarnaast houden we rekening met ecologische maatregelen, archeologie, NGCE (Niet Gesprongen Conventionele Explosieven) en veiligheidsvoorschriften binnen de spoorsector. En stemmen we dit af met de desbetreffende partijen.

Met deze integrale aanpak zorgt Hermans Civiel voor een soepel en goed gecoördineerd projectverloop.